Sidst jeg lyttede scanner, var før Tetra, og jeg har ikke rigtigt fulgt med siden.
Men her kommer spørgsmålet. Hvis jeg nu har følgende data fra et jysk transport firma, ville jeg så kunne lytte med på deres kommunikation? Det ville selvfølgelig kræve en eller anden form for Tetra scanner, men jeg har hørt at der er kommet en på markedet for nyligt.
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35 Sted: Bagsværd Indlæg: 2939
Hvis kommunikationen ikke er krypteret, så vil den kunne aflyttes.
AOR har så vidt jeg kan se to scannere, der understøtter TETRA: AR-DV10: Understøtter DMO men ikke TMO. AR-DV1: Understøtter TMO men nyeste firmware, men så vidt jeg kan se ikke DMO.
Både TMO og DMO kan dog modtages med en billig RTL-SDR stick. TMO kan endda trunk-trackes. Se f.eks. følgende tråd på Radio Reference: link
Hej Per, Tak for svaret. Jeg kommet noget i tvivl om hvorfor jeg skulle vælge en AR-DV10 eller AR-DV1, hvis en RTL-SDR stick er meget billigere og kan mere?
Hvordan finder jeg ud af om talen er krypteret? Hvordan vil det lyde?
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35 Sted: Bagsværd Indlæg: 2939
Jeg vil til enhver tid råde til at starte med en RTL-stick, som kan erhverves for under 100 kroner. Skal det være endnu bedre så f.eks. en AirSpy, som stadig vil være langt billigere end en AOR-scanner. Du vil ikke være i tvivl omkring krypteret tale, da det i SDR# vil blive vist som krypteret og være totalt uforståeligt.
Tak. Jeg sender dig lige en privat beskedi løbet af weekenden. Så må vi se om det ender med at du får muig til at købe et eller andet jeg aldrig får brugt, ligesom ADSB modtageren for et par år siden =)