bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic
 
Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Scannere og radiokommunikation :: Frekvenser
 
<< Forrige emne | Næste emne >>
Forsvarets frekvenser
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex Tiedemann, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
OZ7AE
fre 30. apr 2021, 11:49
Registeret medlem #131
Oprettet: man 13. feb 2006, 19:52
Sted: Tølløse
Indlæg: 424
Da jeg var ansat i forsvaret havde vi blandt andet radioer som af brugeren kunne indstilles til en hvilken som helst frekvens mellem 26 og 88 Mhz (25 Khz step). Jeg mener vi var undtaget fra de alminelige regler om frekvens anvendelse.

Nu kan jeg se, at hvis på Frekvensregistret søger på forsvarets brugernummer (2389445) så kommer der er utal af konkrete frekvenser op lige fra MF til UHF. Hvad er grunden til at man nu har disse konkrete tilladelser?
Tilbage til toppen
hch
fre 30. apr 2021, 14:16
Registeret medlem #399
Oprettet: ons 29. mar 2006, 19:35
Sted: Silkeborg
Indlæg: 471
Jeg tænker ikke at forvaret bare må sende på "andres" frekvensen, og dermed skal de have frekvenser som de "ejer"...?
Det undre mig dog, at de ligger offentligt tilgængeligt.
Tilbage til toppen
Johntk56
fre 30. apr 2021, 17:12
Registeret medlem #3231
Oprettet: ons 20. aug 2008, 21:58
Sted: Midtjylland
Indlæg: 446
Som hch undrer jeg mig over at de ligger frit tilgængeligt
- og nogle af dem bliver også brugt
Tilbage til toppen
Bifrost
man 10. maj 2021, 21:50
Chauffør
Registeret medlem #3670
Oprettet: ons 01. apr 2009, 09:10
Sted: Rødkjærsbro
Indlæg: 81
De er gået over til Tetra
Tilbage til toppen
Hjemmeside
SIGINT
fre 21. maj 2021, 22:43
Registeret medlem #5337
Oprettet: fre 16. sep 2016, 22:07
Sted: København
Indlæg: 18
Forsvaret har en del faste frekvenser, f.eks. i skydeterræn, vagt styrker m.m.

Derudover tildeles frekvenser f.eks. til HF eller VHF brug af en myndighed i forsvaret ifm øvelser, træning m.m.

De taktiske radioer kan ikke aflyttes - især ikke dem der benytter "frequency hopping" - der er ikke én frekvens der skal aflyttes, men der skal skiftes mange gange i sekundet - ud fra en nøgle i radiostationen.

Og - kommunikationen er desuden krypteret. Disse radioer dukke end ikke op på en SDR spectrum analyzer.
Tilbage til toppen
ph
lør 22. maj 2021, 14:13
ph
Registeret medlem #6
Oprettet: tor 12. jan 2006, 16:40
Sted: Nordjylland
Indlæg: 301
SIGINT skrev ...


De taktiske radioer kan ikke aflyttes - især ikke dem der benytter "frequency hopping" - der er ikke én frekvens der skal aflyttes, men der skal skiftes mange gange i sekundet - ud fra en nøgle i radiostationen.

Og - kommunikationen er desuden krypteret. Disse radioer dukke end ikke op på en SDR spectrum analyzer.


Hvem er det i det Danske forsvar der benytter "frequency hopping" og kryptering som ikke kommer frem i en SDR spectrum analyser??

Tilbage til toppen
jgk19
man 05. jul 2021, 18:02
Registeret medlem #4949
Oprettet: fre 08. nov 2013, 18:17
Indlæg: 83
Der hvor jeg er, der kryptere vi sjældent. Frequency hopping bliver brugt lidt oftere.

Forsvarets frekvenskontor er at finde for alle der har adgang til FIIN, der står alle frekvenser, inkl. de digitale.
Det er dem der koordinerer/tildeler hvilke frekvenser. Men der er selvfølgelig intet der forhindre folk med PRC152 og PRC148 er sende som de lyster, fra 30-512mhz. Det samme gælder fly og skibe, der kan er det endnu lettere. Men jeg har svært ved at se, hvorfor man skulle loade andet, end det man har fået tildelt?
Tilbage til toppen
 

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF
Powered by e107 Forum System

RSS Feeds
Vore forum poster kan syndikeres med rss feeds.
rss1.0
rss2.0
rdf