bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic

Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Scannere og radiokommunikation :: Generelt

<< Forrige emne | Næste emne >>
PMR446 Kanal 8.
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex Tiedemann, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
Klein
man 30. aug 2021, 16:59
Registeret medlem #10617
Oprettet: man 30. aug 2021, 16:57
Kjære Læsere.
Vi er alle sammen Ambassadører for Radiokommunikation, og for mig personligt har jeg den Holdning, at Radio er Radio, uanset om man taler paa 160 Meter Baandet eller om man taler paa P.M.R.446.
Jeg har lyttet en del paa P.M.R.446, og der er mange Børn, deres Forældre, og mange andre paa de dertilhørende Kanaler. Nogle Opkald har jeg forsøgt mig med, og lidt Respons har der ogsaa været. Ved, at være aktiv paa P.M.R.446 kan det muligvis være, at man kan være heldig, at faa en eller anden paa Kanalerne gjort interesseret i Radiokommunikation, for de fleste Børn, som benytter disse Radioer, ser dem kun, som deres ?første Mobiltelefon?, og venter kun paa, at faa en I-Fon eller hvad de hedder nu om Stunder.
I England benytter man P.M.R.446 paa et helt andet Niveau end her i Danmark. Folk taler med hinanden, som var det paa 27MHz, og forsøger, at DXe med deres egne, og med Udlandet naar Forholdene er til det. Forsøg, kjære Læser, at søge paa Internettet paa P.M.R.446, saa skal de bare se. En Video, som har gjort et positivt Indtryk paa mig angaaende P.M.R.446 er en englænder, som kalder sig Ringway Manchester. Han har lavet en Video hvor, at han sidder i sin Bil, og kalder op paa P.M.R.446 Kanal 8, og i Løbet af Tyve Minutter opnaar han Fyrre Kontakter. Fyrre Kontakter mine Damer, og Herrer, det er nærmest hvad jeg opnaar paa Et Aar, 27MHz, og Radioamatørbaandende tilsammen.
Englænderne har indført følgende, at man taler sammen paa P.M.R.446 Kanal 8 hver Søndag Klokken 20:00, eller som de siger det derovre ?P.M.R.446 Sunday on Channel Eight at Eight.?, og jeg ved godt, at det nok ikke vil gribe saadan om sig, som det gør i England, dog vil jeg forsøge det samme. Hver Søndag paa P.M.R.446 Kanal Otte Klokken Otte (Klokken 20:00.) vil jeg være paa Kanalen, og kalde op i En Time, og hvem som helst har naturligvis Lov til, at deltage, husk blot paa, at der er Børn der lytter med, saa benyt det pæne Sprog, og det gode Humør, hvilket passer sig, at benytte til alle Tider i øvrigt. Lad os vise Folk paa P.M.R.446 hvad Radiokommunikation kan. P.M.R.446 Kanal 8 har Frekvens 446.093.75MHz. For de, som muligvis vil forsøge, at komme i kontakt med mig paa Kanal 8 paa Søndag kan jeg informere om, at jeg bor paa Amager. Lidt Praleri kan man vel tillade sig.
Ydermere kan jeg oplyse om, at jeg har oprettet en Zello-Kanal, som hedder ?PMR446 Kanal 8?. Kanalen kan benyttes af alle der maatte have Zello. Reglerne for Kanalen er nemme.: Benyt Kanalen, som en ganske almindelig CB Kanal. Benyt venligst det pæne Sprog, og det gode Humør.
Husk! PMR446 hver Søndag Kanal 8 Klokken 8 (Klokken 20:00.). Frekvens 446.093.75MHz.
Intet uden Mildhed.
Ærbødigst
Torben Brandstrup.
27MHz, og P.M.R.446 Kaldesignal.: Klein.
Amatørradio Kaldesignal.: OZ13JK.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Klein
man 30. aug 2021, 17:01
Registeret medlem #10617
Kjære Læsere.
Jeg har oprettet en Hjemmeside om P.M.R.446, og den er, at finde paa følgende Hjemmesideadresse link . Den bestaar ogsaa af 27MHz, Amatørradio. Hjemmesiden vil nok ikke blive særlig meget udbredt, dog er dette et forsøg paa, at skabe Opmærksomhed omkring P.M.R.446, og hvad det kan føre med sig. Jeg vil arbejde videre paa Hjemmesiden i løbet af de næste Dage.
Angaaende om der kan komme nogle Radioamatører ud af det via P.M.R.446, der kan jeg oplyse om, at jeg, mere eller mindre paa daglig basis er i kontakt med flere englændere paa Zello, og jeg har hørt, at op til Fire Mennesker har startet med P.M.R.446, og er i Dag aktive Radioamatører, og der er nok endnu flere end de Fire jeg kender til.
Som jeg har skrevet i mit forrige Indlæg, saa har jeg oprettet en Zello Kanal "PMR446 Kanal 8".
Intet uden Mildhed.
Ærbødigst
Torben Brandstrup.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Michel Husted
søn 12. sep 2021, 10:16
Registeret medlem #5180
Oprettet: tor 22. jan 2015, 14:57
Hej Torben,

Det sker ud til at være et godt forsøg, du gør dig, så jeg forstår ikke, at der ikke er andre, der har svaret på dette.

Jeg har skrevet til Per, der står for dkscan og har villet bede ham om eventuelt at lave et link til "PMR 446 Kanal 8", som ser interessant ud.

Jeg må lige høre, hvorfor du bruger gammel dansk til at udtrykke sig. Jeg mener navneord med stort og "aa" i stedet for "å". Ikke fordi det gør noget. :-)

Jeg har for nogle måneder siden købt en Midland M20, men har dog ikke hørt noget 27 MHz på den, hvilket ærgrer mig lidt. Det kan være, jeg bor i et lidt "radiodødt" område. Jeg har også et par scannere (en Albrecht AE355M og en UBC125XLT), som jeg heller ikke kan høre noget på.

Lidt mere interessant er min radio, Sangean ATS909-X, som modtager 0.1-30 MHz AM/SSB og 64-108 MHz WFM. Den kan jeg modtage en del på, selv om det jo er mestendels kommerciel radio.

Jeg vil høre i aften kl. 8 om der er nogen respons i PMR446 Kanal 8, men kan ikke sende der.

Jeg er i øvrigt også radioamatør, men bruger det ikke. Jeg tog licensen for at drille en arbejdskollega med det. Det var en fornøjelig tid, når han skummede af ærgrelse, fordi jeg var radioamatør. :-D

Vy 73 de OZ8AFE,
Michel Sanomi Husted, Dianalund
Tilbage til toppen
kult
søn 12. sep 2021, 20:36
Registeret medlem #5321
Oprettet: fre 08. jul 2016, 18:52
Nu bor jeg i Aarhus og kan højst sandsynligt ikke nå dig med 0,5watt som man siger Jeg tænkte på om man ikke kunne slå nogen pmr radioer sammen at lave et asr netværk Det er jo bare pmr ;)
Jeg tænkte også at det kunne være lidt sjovere for børnene der leger med pmr radioer der hvor jeg boede før havde jeg overvejet at lave en papegøje repeater til pmr da jeg boede på 10. sal
Tilbage til toppen
Klein
man 18. okt 2021, 05:23
Registeret medlem #10617
Kjære Læsere.
Saa er Hjemmesiden link blevet opdateret med en Henvisning til et nyoprettet Debatforum, som er, at finde paa følgende Hjemmesideadresse link .
Michel Husted. Du spørger, om hvorfor jeg benytter den gamle Stavemaade med To A'er i Stedet for et A med en Cirkel oven over til Bogstavet Aa. Det gør jeg fordi, at jeg synes, at det ser pænere ud med Aa. F.Eks Bynavne, som Aarhus, Aalborg, og Aabenraa vilde, for mig, se kedelige ud med den nye Stavemaade. Hvad Navneord med stort angaar, saa er det fordi, at jeg synes, at det er nemmere, at læse. F.Eks ved jeg med det samme, om der menes "En løber.", eller "En Løber.". Et andet Eksempel: "Kong Christian stod ved højen Mast.", eller "Kong Christian stod ved højen mast."
Kult. Det du skriver om er lavet før, og bliver meget brugt i England, og Portugal paa P.M.R.446. Det kaldes med et moderne dansk Ord for en Gateway. Man kan f.Eks benytte et Computer-Program som Zello, eller Free Radio Network til saadan et Formaal. Det, at lave saadan en Gateway, er i øvrigt lovligt. Det ved jeg fra en englænder, som har undersøgt det.
Husk! PMR446 hver Søndag Kanal 8 Klokken 20:00. Frekvens 446.093.75MHz.
Intet uden Mildhed.
Ærbødigst
Torben Brandstrup.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
OZ7AE
man 18. okt 2021, 19:53
Registeret medlem #131
Oprettet: man 13. feb 2006, 19:52
Sted: Tølløse
[quote]

"En englænder, som kalder sig Ringway Manchester. Han har lavet en Video hvor, at han sidder i sin Bil, og kalder op paa P.M.R.446 Kanal 8, og i Løbet af Tyve Minutter opnaar han Fyrre Kontakter. Fyrre Kontakter mine Damer, og Herrer, det er nærmest hvad jeg opnaar paa Et Aar, 27MHz, og Radioamatørbaandende tilsammen."

Jeg tror du skal have kigget dit udstyr efter. Jeg kan let lave lige så mange kontakter på tyve minutter på de fleste amatørbånd, og også på 27 Mhz. Så hvis du har svært ved at lave 40 kontakter på et år, så er det nok hos dig selv du skal lede efter "fejlen" er jeg bange for! :-)
Tilbage til toppen
Johntk56
man 18. okt 2021, 22:24
Registeret medlem #3231
Oprettet: ons 20. aug 2008, 21:58
Sted: Midtjylland
Klein skrev ...

Torben Brandstrup.

Hvem er du egentlig
- og hvilket call har du ??
Tilbage til toppen
Klein
man 25. okt 2021, 16:55
Registeret medlem #10617
Kjære Johntk56.
De skrev "Hvem er du egentlig - og hvilket call har du ??" Citat slut. Jeg gaar ud fra, at det, som De skrev skal opfattes, som en Spøg. Om ikke andet, for, at imødekomme Deres Spørgsmaal, saa hedder jeg Torben Brandstrup, mit 27MHz, og P.M.R.446 Kaldesignal er: Klein, og mit Amatørradio Kaldesignal er: OZ13JK. Hav en god Dag.
Intet uden Mildhed.
Ærbødigst
Torben Brandstrup.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
rds
søn 31. okt 2021, 02:02
Registeret medlem #1808
Oprettet: man 07. maj 2007, 19:06
Sted: Esbjerg

[ Redigeret søn 31. okt 2021, 02:05 ]
Tilbage til toppen

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF