bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic

Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Scannere og radiokommunikation :: Generelt

<< Forrige emne | Næste emne >>
Jer som lytter fly og Milfly... :)
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex Tiedemann, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
slock
tir 10. maj 2022, 10:31
Registeret medlem #2419
Oprettet: man 22. okt 2007, 21:12
Hej,

Jeg bliver gang på gang imponeret over det som I lytter og opfanger.
Jeg kunne godt tænke mig en gennemgang af jeres setup for at kunne forstå hvordan I får samlet så meget data op.
Hvor meget tid bruges? Optages det til gennemlytning da det tit kan være svært at forstå første gang.
Kommer data fra flightradar eller lign? Og hvad med milfly som ikke lige ses der?

Jeg synes det kunne være rigtig spændende med en lille gennemgang af sådan et setup.
Ikke mindst fordi jeg er lidt misundelig på at nogle har tiden til det samt ved så meget om det.

Ser frem til jeres svar

/Simon
Tilbage til toppen
JEL
søn 15. maj 2022, 09:17
Registeret medlem #4511
Oprettet: fre 01. apr 2011, 09:27
Sted: Danmark
Jeg bruger udstyr herfra: link

Den eneste Ulempe er at det han sælger er lavet af slave-arbejdere i Kina. Men så længe Biden og Frederiksen ikke forbyder import af Kinesiske slave-producerede varer, så har de jo reelt godkendt at vi godt må udnytte Kinesere og på den måde samtidigt undergrave vores egne samfund og arbejds-forhold (hvilket er en af årsagerne til stigende Ulighed og voksende fattigdom i Danmark og andre 'vestlige' lande. En anden årsag er naturligvis regeringerne's prioriteringer, for de HAR jo tydeligvis penge nok, sådan som de pludselig har fint råd til at poste millarder afsted til Ukraine, mens de sjovt nok aldrig har nogen penge når fattige indenfor landet's grænser har brug for hjælp))

Det er ikke så meget udstyret der er det vigtige, som det er placeringen af din antenne.

Den samme antenne kan være stort set værdiløs i en placering, og helt fantastisk i en anden.

Så det handler stort set mest om at få en god antenne-placering, og så kan næsten enhver radio fungere fint.

Men de Kinesiske fra Airspy er teknisk ganske fine, og, som sagt, billigere* end andre alternativer.

*den billigere pris har, som nævnt øverst, så bare en pris på andre forhold i stedet for.

[ Redigeret søn 15. maj 2022, 09:18 ]
Tilbage til toppen
OZ7AE
søn 15. maj 2022, 13:10
Registeret medlem #131
Oprettet: man 13. feb 2006, 19:52
Sted: Tølløse
JEL skrev ...

Den eneste Ulempe er at det han sælger er lavet af slave-arbejdere i Kina. Men så længe Biden og Frederiksen ikke forbyder import af Kinesiske slave-producerede varer, så har de jo reelt godkendt at vi godt må udnytte Kinesere og på den måde samtidigt undergrave vores egne samfund og arbejds-forhold (hvilket er en af årsagerne til stigende Ulighed og voksende fattigdom i Danmark og andre 'vestlige' lande. En anden årsag er naturligvis regeringerne's prioriteringer, for de HAR jo tydeligvis penge nok, sådan som de pludselig har fint råd til at poste millarder afsted til Ukraine, mens de sjovt nok aldrig har nogen penge når fattige indenfor landet's grænser har brug for hjælp))

Det er ikke så meget udstyret der er det vigtige, som det er placeringen af din antenne.

Har du nogle eksempler på ikke- kinesisk produceret udstyr?

Den samme antenne kan være stort set værdiløs i en placering, og helt fantastisk i en anden.

Så det handler stort set mest om at få en god antenne-placering, og så kan næsten enhver radio fungere fint.

Men de Kinesiske fra Airspy er teknisk ganske fine, og, som sagt, billigere* end andre alternativer.

*den billigere pris har, som nævnt øverst, så bare en pris på andre forhold i stedet for.

Tilbage til toppen
Johntk56
søn 15. maj 2022, 16:20
Registeret medlem #3231
Oprettet: ons 20. aug 2008, 21:58
Sted: Midtjylland
JEL skrev ...

Vil gerne knytte et par kommentarer, for JEL har ganske ret ...

Jeg er så heldig at jeg bor højt ( 90 moh ), og med antenerne på tagryggen er der frit skud hele vejen rundt. Antennerne er
90% af løsningen, jeg har prøvet rigtigt mange gennem de sidste år, og jeg er endt med at købe en Procom CXL 225-400
Sammen med et FM filter, er det en rigtig god løsning, og jeg hører det meste, også ude midt i Nordsøen

Brug krudtet på antennerne, det er vejen frem

Tilbage til toppen
slock
søn 15. maj 2022, 19:48
Registeret medlem #2419
Oprettet: man 22. okt 2007, 21:12
Lytter I det på pc med en SDR dongle.
Har I scanlister eller scanner i hele spectra?
Og er der gode plugins til feks sdr# netop til fly?
Tilbage til toppen
JEL
man 16. maj 2022, 12:25
Registeret medlem #4511
Oprettet: fre 01. apr 2011, 09:27
Sted: Danmark
OZ7AE skrev ...

Har du nogle eksempler på ikke- kinesisk produceret udstyr?

De har en side her, hvor de lister en række radio'er der ikke er lavet i Kina :)

https://swling.com/db/2012/02/shortwave-radio-index-now-has-tags-for-country-of-origin/

ELAD radio'erne er, ifølge firmaet selv, lavet i Italien (men jeg ved ikke om de mener 'designet' i Italien, og så 'samlet' i Kina, sådan som feks Iphone er 'designet' i USA men 'samlet' i Kina, som der står bag på iphone telefoner i et halv-dårligt forsøg på at kalde sig et Amerikansk produkt :) )

Swling siden, jeg linker til oven-over, siger de er lavet i Italien, så den er vist god nok. Jeg har selv haft kig på sådan en, men de er ikke helt billige. De skulle dog kunne vise hele spektret fra 0-30 MHz på samme tid i realtime, hvor Airspy'en viser lige under 1 MHz. Jeg ved ikke om det er særligt anvendeligt i praksis, men jeg kunne godt tænke mig at kunne se mere af spektret på samme tid (Airspy har en sweeper til spektret over 30 MHz, hvor den kan vise det hele (30-1800 MHz), dog ikke realtime men mere som et 'radar-sweep' der dog er hurtigt nok til at man kan fange de fleste signaler der er længere end et par sekunder lange, og det gør altså at man fanger nogle ting man ellers ikke opdager :) )

https://www.elad-usa.com/en

Og så er der en række Harris radio'er til salg på Ebay, men det er jo lidt en grå-zone af købe dem.

Airspy-radio'erne er bestemt glimrende rent teknisk, og designet er jo Fransk, men det er stadig penge til den Kinesiske regering desværre.
Jeg har selv Airspy-radio'er, som jeg er tilfreds med set ud fra et teknisk syns-punkt (alt andet koster væsentligt mere)

[ Redigeret man 16. maj 2022, 12:38 ]
Tilbage til toppen
Janus
lør 25. jun 2022, 12:42
link
Registeret medlem #719
Oprettet: søn 11. jun 2006, 14:14
Sted: Nær Svenstrup J.
Hejsa.
Jeg har altid følt at mit udstyr har været teknisk forældet ift. scannings-hastighed. Med altid menes på denne her side af det nye årtusind og Aor 3000a. + sdu5500. Jeg er er pænt tilfreds med airspy2 til at finde, fly, maritim og pirater på 3-30mhz, Samtidig er modtageren tilfredstillende. Den lave pris gør også jeg ofte lader den stå tændt(workhorse) for at overvåge en flyfrekvens på Hf, modsat min Hf-radio den, bruger jeg kun når jeg er aktiv medlyttende. Hvis man virkelig skal kunne finde frekvenser idag bør man kunne sweepe et frekvensområde meget hurtigt for at modtage et egentligt databurst(aprs/acars) Meget af det digital communication forventer jeg dog ikke at kunne få information ud af. Hvad kan i modtage /decode med f.eks. Elad??
Tilbage til toppen
comal80
tor 30. jun 2022, 14:55
Registeret medlem #497
Oprettet: man 17. apr 2006, 16:43
Jeg lytter ikke fly men spotter dem på link
Klik på U så ser du kun mili...
Tilbage til toppen

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF