Oprettet: man 09. jul 2007, 22:34 Sted: Fredericia Indlæg: 35
Hej Jeg kører med en sådan basse på taget Sidder på et rør ca 6 meter over jorden Jeg bor ca 40 km fra BLL og kan sagtens lytte med der Der er ca 10 meter RG-213 kabel fra antenne og ned til radioen, med ca 1.5 meter RG-58 til sidst så radioen ikke vælter :-) link
Oprettet: tor 02. sep 2021, 12:07 Sted: Hadsund Indlæg: 9
Johntk56 skrev ...
Det kommer vel lidt an på om det er VHF eller UHF du vil lytte på ...
Lytter civil & mil :)
Undskyld, men er ret grøn i det med scanner, bor ca. 40 km fra AAL, så kan ikke fange ret meget, med mindre de flyver lige over hovedet på mig 🤣🤣 - med nuværende ANT.
Spec: Airband antenna for reception on VHF and UHF (120, 300 MHz).
Omnidirectional antenna (receive only) for fixed installation on a mast or boom. Gain on VHF approx. 3.4 dBi, on UHF approx. 5.5 dBi, thus better range. The antenna is weatherproofed in a GRP tube, mast clamps are included. The antenna is already tuned, no tuning necessary. Connector PL socket, length approx. 170cm, weight approx. 1 kg
Nu er dette på ingen måde for,at jeg skal sidde & gøre mig klogere end jeg er på din bekostning,Hans .. Jeg kender ikke den D-777 antenne,som du har lagt et link op til.. Men de tekniske data falder mig lidt i øjet.. Der står at antennen allerede er tunet ind,så ingen tuning er nødvendig & at den dækker både VHF & UHF air band imellem 118-136/280-320 MHz .. Det vil i realiteten sige,at den ik dækker militær VHF mellem 138-143 Mhz som primært blir brugt til A/A samt at den heller ikke dækker militær UHF mellem 225-280 Mhz & 320-399 Mhz .. Ville det så ikke være mere smart,at man fra start køber en All Band antenne,som der normalt dækker alt mellem 25-1500 Mhz,så du er 100% sikker på,at du får det hele med,samt at du senere,hvis du finder interesse i andet,som du gerne vil scanne er dækket helt ind ved køb af kun en antenne fra start af.. Der er bla de her 2 All Band antenner,hvor jeg selv har en Sigma Scan King SE-1500 oppe under taget & den er jeg ovenud lykkelig for..
Oprettet: ons 29. mar 2006, 19:35 Sted: Silkeborg Indlæg: 475
@nummer585 Det kan du have ret i, men tænker ikke at du får en effektiv antenne der er så bredbåndet,. Man kommer til at gå lidt på kompromis hvis man vil dække hele området med en antenne. Har du en af de omtalte antenner, så kunne det jo være sjovt at prøve at sweepe den, og se hvad den i virkeligheden dækker. Mange gange skriver de at den kan RX i hele båndet, men kun TX i et mindre område. Hvis antennen ikke kan TX i hele området, så er den ikke i resonans og dermed ikke tilpasset hele området, og det må give dårligere RX. Men til scanner er den jo nok OK. Nu lytter jeg ikke på fly, så jeg anbefalede kun 777 da det ofte er den der bliver anbefalet, jeg har ikke selv erfaringer med den.
@hch Det var som sagt heller ikke for,at jeg skulle sidde & gøre mig klog på nogens bekostning.. Jeg har den antenne jeg linker først til & den gør det perfekt.. Føler ikke på nogen måde at jeg har måtte gå på kompromis med den.. Der er for mig bare et for stort spring fra 320 Mhz til 399 Mhz som Mil Fly frekvens-mæssigt går op til,at det var noget,som jeg ville begynde,at bruge mine penge på .. Men det er selvfølgeligt helt op til den enkelte !!
Oprettet: ons 29. mar 2006, 19:35 Sted: Silkeborg Indlæg: 475
@nummer585 Bare rolig, sådan tager jeg det heller ikke, jeg er heller ikke expert på området :)
Jeg mener blot at når en antenne ikke er afstemt til alle frekvenser, så er det jo ikke det samme, som at den ikke kan lytte på disse frekvenser, den kan blot ikke sende med acceptabel VSWR.
Det kunne jo være sjovt med en sammenligning ad disse antenner, teori og praksis følges jo ikke altid af.
Men eneste erfaring med "brede" antenner er en "discone antenne", og den havde jeg ikke ret gode erfaringer med på VHF, selvom at den også skulle "dække" VHF båndet.
Så kom blot frem med alle jeres erfaringer, tager det som interessant info.