bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic

Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Scannere og radiokommunikation :: Anmeldelser

<< Forrige emne | Næste emne >>
UBC785XLT preview.
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex Tiedemann, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
Fohlmann
man 23. okt 2006, 23:57
Registeret medlem #311
Oprettet: lør 11. mar 2006, 00:40
Sted: Slagelse
PREVIEW, UBC785XLT.

Indledning

Pludselig kom afløseren for -780 til landet, og da jeg stod for at skulle have ny radioscanner, var der ikke meget at være i tvivl om, den ville jeg prøve!

Udpakning

Kassen som radioen ankommer i, ligner enhver anden radiokasse, indtil man åbner den. Ikke noget med irriterende flamingo, det hele er emballeret i solid pap, en emballage der står model til lidt af hvert. Og så kan den foldes til et minimum og smides ud bagefter, uden at de andre beboere i ejendommen tror man har købt et helt surroundanlæg.
Hvad finder man så, når man kommer ind bag pappet? En scanner der er beregnet til både base- og mobilbrug, dette fremgår af strømkablerne. Der er en omformer med stik til 220V, men der er også et 12V-kabel til montage i bil, sådan skal det være. Herudover er der nobilbeslag, en ENGELSK (men letlæst) manual og ? Gud straffe fabrikanten for det ? en teleskopantenne! Den burde man have sparet til fordel for det der IKKE er i kassen, nemlig et datakabel!
Men Uniden har dog forbedret sig i forholdet til datakabler, for det er en mere almindeligt stik der sidder på denne radio, jeg mener det hedder DB9. I hvert fald er det ikke det obskure stik der sidder på en -3300, jeg husker med gru det bøvl vi havde med at få fat i datakabler! Der er heller ikke software med, det kan jeg godt ærgre mig over, for det ville da være rart at starte med noget som producenten mener virker til radioen.
Skønhed kan ikke diskuteres, men det sorte kabinet med en logisk opsætning af knapperne, passer fint til mig. Men hvorfor pokker har de så givet den røde gummidutter på fødderne på støttebenet ? gutter, det er det samme som at se en chik kvinde i nederdel og sorte strømper med basketstøvler! Her er tale om en ommer, popfis af værste skuffe!

Ibrugtagning

Som sædvanlig skal man vælge båndplan på en Udiden-scanner, og jeg læste undtagelsesvis i manualen, inden jeg gjorde noget. På denne radio er det båndplan 3 man skal vælge, i hvert fald som jeg ser det. Og praksis har også vist at det virker, men hvorfor holder de sig ikke til samme nummerering af båndplan?
Antenne og strøm ? samt alle andre stik ? sidder bagpå, det er herligt at der ikke stritter 10 forskellige kabler ud, som der gør når man bruger en -3300 som basescanner. Måske kunne jeg savne et hovedtelefonstik på fronten, men der er ikke plads, så her må man føre et kabel, hvis man vil bruge den slags.
Radioen blev tændt med tretallet holdt inde, displayet lyste op, og det oplyste også mit humør. Det er orangegult som på -3300, men det er med større og mere letlæselig typografi, en positiv overraskelse. Man kan vælge kraftigt, svagt eller intet lys, det svage lys er at foretrække i en bil om aftenen, man kan godt se at scanneren er beregnet til mobilbrug.
Knapperne er nemlig store og lette at betjene, lige noget man klasker labben ned i, når man alligevel er ved at skifte gear. De går stramt men ikke tungt, de er beregnet til hurtig og sikker betjening, ikke noget slinger i valsen!
Ligesom på -3300 er der listet en masse genveje til hurtige ændringer af setup i starten af manualen, en finesse man bliver glad for, når man ikke har adgang til computerstyring. Og jeg kom hurtigt i gang med den vigtigste ting, nemlig at få hældt frekvenser i radioen. Programmerede frekvens og alphatags først, det andet kunne vente til senere. På den måde får man noget at lytte på i en fart, det system virker fint.
På nettet har jeg set -785 beskrevet som en base/mobiludgave af -3300, men det er et par fif man ikke ser i -3300. Blandt andet kan man lave negativt delay, det lyder underligt, men jeg kan godt se logikken i det. I steder for at have et delay på X antal sekunder, kan man lave det negativt. Umuligt siger du, men praksis er heller ikke helt sådan. Negativt delay betyder at radioen stopper i X antal sekunder på en frekvens med trafik, så futter den videre, uanset om der stadig er kommunikation i gang.
Og så vender VFO?en rigtigt, hvilket vil sige at det er en drejeknap der stikker ud fra fronten, og drejes parallelt med denne. Det gør det pludselig hurtigt at lave alphatags, og man vælger bogstav ved at trykke på knappen, det kommer lynhurtigt ind i venstrehånden. At man ikke har valgt at bruge taltastaturet som man gør til SMS, formoder jeg, er fordi SMS ikke er ret udbredt i USA, det ville ellers være den mest oplagte løsning.
Nu er der kommet frekvenser og et par søgebånd i radioen, hvad kommer der så ud? En lækker højttalerlyd, ikke den dåselyd vi er vant til fra små radioer. Her lyder mænd som mænd og kvinder som kvinder, sådan skal det være. Hvis det havde været en beskrivelse af en hifihøjttaler ville jeg beskrive lyden som engelsk eller svensk, bedre kan det ikke gøres.
Nu står scanneren på sin plads og snakker ? støjer, når politiet krypterer, og det ser det ud til at de gør en del her i Vestsjælland. Jeg får hurtigt lagt CTCSS ind, så bliver her til at være, og CTCSS virker som det skal. Der har i skrivende stund ikke været noget krypto der er smuttet udenom, og radioen har stået tændt meget, i de døgn den har været hos mig.

Radiodelen

Her er jeg på herrens mark, for jeg er lige flyttet hertil, og jeg har ikke nået at bruge min -3300 ret meget her. Men mit umiddelbare indtryk er positivt, det der kommer ind kommer fint ind, og jeg har ikke nævneværdige spurious. I første omgang har jeg koncentreret mig om blå blink og amatørradio (2m og 70cm), det er det de fleste af os roder med i hverdagen.
Mine antenneforhold er heller ikke de bedste, en NOSY1 i min stue i anden sals højde mod nord/nordøst, men jeg stiller gerne op på en mere egnet QTH med radioen i rygsækken, den fylder jo ikke alverden.

Afrunding

Det var ikke alverden jeg kunne skrive om UBC785XLT, men jeg håber du har fået et indtryk. Radioen har kun boet hos mig nogle dage, og da jeg har travlt, er der grænser for hvor mange narrestreger jeg har nået at efterforske. Det er op til dig at komme med andre input, men hvis jeg opdager noget sensationelt, vender jeg tilbage med mere nyt.
Radioen er købt hos Betafon, simpelt hen fordi de var de første der havde den på lager. Prisen er ca. 2200 kroner incl. moms, en pris jeg finder rimelig. Du får en radio der leverer varen til prisen, selvfølgelig kan du få bedre radioer, men så må du også op med nogle helt andre summer. Og selvfølgelig bliver den billigere når de andre forhandlere får den i sortimentet, det er altid dyrt at være blandt de første der vil prøve noget nyt.

Slagelse, den 23/10 2006.

Allan Fohlmann
Tilbage til toppen
Per H. Nielsen
tir 24. okt 2006, 07:48

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Først og fremmest stor tak til Allan for det udførlige preview. Jeg har tilladt mig at flytte det til forummet 'Anmeldelser'.

Bortset fra det med valg af båndplan, så vil ejere af den gamle UBC780 vist nikke genkendende til alle de andre beskrivelser både med hensyn til medfølgende tilbehør og stikforbindelser mv. på scanneren.

Jeg har kigget på specifikationerne og kan umiddelbart få øje på følgende forskelle mellem UBC780 og UBC785:

• UBC785 har tre valgfri båndplaner hvor UBC780 har én fast. Det har ikke så stor betydning, da det manuelt er muligt at vælge stepstørrelse og modulation på den enkelt frekvens.

• UBC785 har fået to ekstra stepstørrelser: 6.25 og 8.33 kHz. Ganske nyttigt ved aflytning af f.eks. PMR446 og en fordel ved enkelte flyfrekvenser.

• Antallet af kanaler er øget fra 500 til 1000. Desværre stadig kun i 10 banker, hvilket er for lidt, da hver bank så kommer op på 100 kanaler. Selv den gamle 400 kanals UBC9000 havde 20 banker.

• UBC785 har en speciel air-band search.

• UBC785 går helt til 960 MHz hvor UBC780 stopper ved 956 MHZ. Nyt er derfor, at den kan aflytte analoge trådløse telefoner.

• UBC785 har ikke trunkering. Det har reelt kun betydning for dem, som vil aflytte Roynet i København eller Billund Lufthavn.

Den umiddelbare konklusion synes jeg er, at UBC785 er en forbedring i forhold til UBC780, men der er ikke tale om nogen revolutionerende ny model.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
heb
tir 24. okt 2006, 09:29
Gæst
Fohlmann skrev ...
Her er jeg på herrens mark, for jeg er lige flyttet hertil, og jeg har ikke nået at bruge min -3300 ret meget her. Men mit umiddelbare indtryk er positivt, det der kommer ind kommer fint ind, og jeg har ikke nævneværdige spurious.

Er der nogen der ved hvilken modtager-enhed der sidder i 785XLT?
Både min 780XLT og 3300XLT har nogle Uniden standard-monteret, men da jeg skilte min BR330T af, så jeg der sad chips fra JRC i stedet. Det er i øvrigt også mit indtryk at BR330T'en har væsentligt bedre modtageevne end nogle af mine øvrige scannere, men jeg har ikke lige nogen større empiri til at understøtte den påstand :(
Tilbage til toppen
sikorsky
tor 26. feb 2009, 23:45
Registeret medlem #631
Oprettet: søn 21. maj 2006, 14:44
Tak for dette indlæg Fohlmann - selvom det er et par år siden..
Hvad er opfattelserne af dem (780 og 785) i forhold til hinanden nogle erfaringer senere?
Jeg har haft en 780 men overvejer (primært til at lytte fly både vhf og uhf) at anskaffe en 785 - jeg var ikke imponeret af 780 eren - men er 785 bedre?
Tilbage til toppen
Fohlmann
fre 27. feb 2009, 10:25
Registeret medlem #311
Oprettet: lør 11. mar 2006, 00:40
Sted: Slagelse
Der har så vidt jeg husker været stillet samme spørgsmål i andre tråde, uden det har givet relevante svar.
Jeg kan ikke selv udtale mig, da jeg aldrig har haft en 780, og da jeg ikke aflytter flykommunikation - endnu, det kan være det kommer...
Tilbage til toppen
sikorsky
lør 28. feb 2009, 08:53
Registeret medlem #631
Oprettet: søn 21. maj 2006, 14:44
Ok - men i betragtning af at den har 8,33 khz + mil uhf og det faktum at når der ikke er nogle der har svaret på dette indlæg må det være fordi de ikke kan sige noget negativt om den. Fandt et "review" af dens digitale fætter der hedder 796 - det må kunne bruges til sammenligning da den eneste forskel er at 796 kan afkode digitale signaler - her link: link
Tilbage til toppen

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF